Verwaltung

By Nico Semsrott (German) on renaming the European Parliament Plenary Room in Brussels and establishing the European Parliament’s single seat in Brussels

European Parliament
17.333 Supporters 17.333 in Europäische Union
  1. Launched February 2020
  2. Time remaining 4 weeks

Vetoomuksen esittäjä kertoo, miten Euroopan parlamentti aloitti toimintansa 1950-luvulla Strasbourgissa käyttäen Euroopan neuvoston rakennusta mutta päätti myöhemmin rakentaa oman rakennuksen Brysseliin. Matkustaminen Brysselin ja Strasbourgin välillä kuitenkin jatkui, kuten jäsenvaltiot olivat sopineet, ja se on kirjattu perussopimuksiin (pöytäkirja N:o 6): ”Euroopan parlamentin kotipaikka on Strasbourg, jossa pidetään kaksitoista kuukausittaista täysistuntoa, mukaan lukien talousarviota käsittelevä istunto. Ylimääräiset täysistunnot pidetään Brysselissä.” Vetoomuksen esittäjä viittaa jäsenten erilaisiin aloitteisiin siitä, että parlamentilla tulisi olla vain yksi, Brysselissä sijaitseva kotipaikka. Vetoomuksen esittäjä korostaa, että Euroopan parlamentin tilanne on erityinen, koska se ei saa päättää itse oman kotipaikkansa sijainnista. Vetoomuksen esittäjä ehdottaa ratkaisuksi sitä, että Brysselissä sijaitsevalle täysistuntosalille annetaan nimi ”STRASBOURG”, jolloin Euroopan parlamentti kokoontuisi edelleen ”Strasbourgissa” sopimustekstin mukaisesti. Siksi vetoomuksen esittäjä ehdottaa Brysselin täysistuntosalin nimeämistä uudelleen ja korostaa, että näin säästettäisiin kustannuksia ja ympäristöä.

Thank you for your support, European Parliament

openPetition international