Handelspolitik

Om sondringen mellem forbrugere og iværksættere i direktiv 2005/29/EF og direktiv 2011/83/EU

Christian Bewart
  1. Launched August 2020
  2. Time remaining > 3 Wochen

Andrageren opfordrer Parlamentet til at ændre direktiv 2005/29/EF om urimelig handelspraksis og direktiv 2011/83/EU om forbrugerrettigheder for bedre at skelne mellem begreberne: "forbruger", "erhvervsdrivende" og "iværksætter" i forbindelse med onlinehandel med brugte genstande, der sælges fra private husholdninger. Andrageren hævder, at der i de seneste år er sket en stor stigning i salget af varer fra private husholdninger på internettet, således at definitionen af forbrugere og iværksættere bør præciseres bedre i EU-lovgivningen. Han hævder, at private sælgere tilsendes juridiske advarsler og endda sagsøges ved retten af erhvervsdrivende for at sælge mange genstande online og ikke opfylde kravene i de to direktiver. Han opfordrer derfor Parlamentet til: a) i direktiv 2005/29/EF og 2011/83/EU at præcise, at privatpersoner, der sælger varer fra private husholdninger, ikke er "erhvervsdrivende" eller "iværksættere"; b) at direktiv 2005/29/EF suppleres på en sådan måde, at i tilfælde af tvister, hvor den pågældende er "forbruger" eller "erhvervsdrivende" eller "iværksætter", er det sagsøgtes hjemsted, der er værneting; c) at supplere direktiv 2005/29/EF på en sådan måde, at de kontraktlige sanktioner, der pålægges i forbindelse med en erklæring om manglende overholdelse, dækkes af statskassen.

Thank you for your support, Christian Bewart

openPetition international