Handelspolitik

Kuluttajien ja yrittäjien välisestä erosta direktiivissä 2005/29/EY ja direktiivissä 2011/83/EU

Christian Bewart
  1. Launched August 2020
  2. Time remaining > 3 Wochen

Vetoomuksen esittäjä kehottaa parlamenttia muuttamaan sopimattomista kaupallisista menettelyistä annettua direktiiviä 2005/29/EY ja kuluttajan oikeuksista annettua direktiiviä 2011/83/EU, jotta käsitteet ”kuluttaja”, ”elinkeinonharjoittaja” ja ”yrittäjä” voidaan paremmin erottaa toisistaan, kun kyseessä on yksityisten kotitalouksien käytettyjen tuotteiden myynti verkossa. Vetoomuksen esittäjä katsoo, että koska yksityisten kotitalouksien tuotteiden verkkomyynti on viime vuosina lisääntynyt huomattavasti, kuluttajien ja yrittäjien määritelmää olisi selvennettävä paremmin EU:n lainsäädännössä. Hänen mukaansa yksityisille myyjille annetaan varoituksia ja elinkeinonharjoittajat jopa haastavat heitä oikeuteen, koska he myyvät monia tuotteita verkossa eivätkä täytä näiden kahden direktiivin vaatimuksia. Näin ollen hän kehottaa parlamenttia a) selventämään direktiiveissä 2005/29/EY ja 2011/83/EU, että yksityishenkilöt, jotka myyvät tuotteita yksityisistä kotitalouksista, eivät ole ”elinkeinonharjoittajia” eivätkä ”yrittäjiä”, b) täydentämään direktiiviä 2005/29/EY siten, että riidoissa, joissa kyseinen henkilö on ”kuluttaja”, ”elinkeinonharjoittaja” tai ”yrittäjä”, oikeuspaikka on vastaajan sääntömääräinen kotipaikka, c) täydentämään direktiiviä 2005/29/EY siten, että valtiokonttori vastaa vaatimusten noudattamatta jättämistä koskevan toteamuksen nojalla määrätyistä sopimussakoista.

Thank you for your support, Christian Bewart

openPetition international