Tiere

Om skydd av brunbjörnen i Rumänien

F. I.
  1. Launched April 2020
  2. Time remaining 8 months

Framställaren fördömer lokala myndigheters åtgärder i fyra distrikt som har stora brunbjörnspopulationer. Dessa åtgärder har en direkt påverkan på björnarnas livsmiljö och tvingar dem att lämna sina revir, vilket leder till att antalet möten mellan människor och björnar ökar. Enligt framställaren blundar de lokala myndigheterna för storskalig olaglig avverkning samt godkänner bostadsbyggande i avlägsna områden, inklusive nationalparker där det råder byggförbud. Framställaren hävdar dessutom att Rumänien är ett av de få europeiska länder som tillåter fordon på skogsvägar, saknar lagstiftning mot – eller möjligheter till bötfällning av – personer som bidrar till att ändra vilda djurs beteenden samt helt saknar viltbroar (ekodukter) som gör det möjligt för vilda djur att säkert passera över landsvägar och motorvägar.

Thank you for your support, F. I.