Soziales

Om nekande av hälso- och sjukvård för personer med funktionsnedsättning i Rumänien

Constantin Vladescu
0% from 1.000.000 for quorum
  1. Launched September 2019

Framställaren lider själv av en allvarlig funktionsnedsättning. Han har diabetes, ett amputerat ben och en helt förlamad arm. Han klagar över att de rumänska myndigheterna, i synnerhet det nationella sjukförsäkringssystemet (CNAS), nekar honom tillgång till lämpliga proteser och en eldriven rullstol, i strid med FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning och gällande rumänsk lagstiftning. Till följd av detta ligger han helt orörlig i sängen och har mycket låg livskvalitet. Framställaren poängterar att situationer som liknar hans är mycket vanliga, men att den utbredda korruptionen och inkompetensen i det rumänska nationella sjukvårdssystemet och vid den nationella myndigheten för personer med funktionsnedsättningar (ANPD) avskräcker mycket utsatta personer med funktionsnedsättningar från att hävda sina rättigheter och förmåner.

Thank you for your support, Constantin Vladescu