Soziales

Om afvisning af sundhedstjenester for handicappede i Rumænien

Constantin Vladescu
0% from 1.000.000 for quorum
  1. Launched September 2019

Andrageren er selv svært handicappet. Han har diabetes, et amputeret ben og en fuldt lammet arm. Han klager over, at de rumænske myndigheder, navnlig det nationale sygesikringscenter (CNAS), nægter ham adgang til passende proteser og en kørestol, hvilket er i strid med FN's konvention om rettigheder for personer med handicap (CRPD) og den gældende rumænske lovgivning. Som følge heraf ligger han helt ubevægelig i sengen og har en meget lav livskvalitet. Andrageren påpeger, at der meget ofte forekomme situationer som hans, men at udbredt korruption og inkompetence i det rumænske nationale sundhedssystem og den nationale myndighed for personer med handicap (ANPD) afskrækker meget sårbare personer med handicap fra at gøre krav på deres rettigheder.

Thank you for your support, Constantin Vladescu