Zusammenleben

Om Jugendamts och den tyska statens diskriminering av icke-tyska föräldrar i gränsöverskridande vårdnadstvister

Mariapia Tolo
0% from 1.000.000 for quorum
  1. Launched 24/09/2019
  5. decision

Framställaren påtalar vad hon anser vara systematisk diskriminering av icke-tyska föräldrar vid gränsöverskridande tvister rörande föräldraansvar och vårdnad av barn. Framställaren uppger att det tyska familjerättsliga systemet, genom barnavårdsmyndigheten (Jugendamt), alltid tilldömer den tyska föräldern vårdnaden under förespegling att det är för barnets bästa. Framställaren hänvisar till sin personliga situation. Hon gifte sig i Italien och flyttade sedan till Tyskland med sin make 2015, samma år som deras barn föddes. Framställaren uppger också att hon har utsatts för våld i hemmet. Framställaren kritiserar den tyska familjedomstolens beslut om att tilldöma fadern vårdnaden av barnet, vilket innebar att modern inte hade möjlighet att amma. Framställaren uppmanar därför Europaparlamentet att ingripa.

Thank you for your support, Mariapia Tolo
pro