Rechtstaatlichkeit

Om internationella bortföranden av barn i Japan

T. P.
147 Supporters 147 in European Union
  1. Launched 17/01/2020

Framställaren redogör för sitt problem, varvid han anger att hans japanska hustru har bortfört hans två barn som också är italienska medborgare, samt hävdar att Japan bryter mot Haagkonvention av den 25 oktober 1980 om de civila aspekterna på internationella bortföranden av barn, som landet ratificerade 2014. Han påpekar att japansk lagstiftning inte föreskriver något om delad vårdnad, umgängesrätt eller om att icke-japanska föräldrar har rätt att träffa sina barn. Han ber följaktligen Europaparlamentet att uppmana Japan att göra allt som krävs för att förhindra ytterligare brott mot nationell och internationell rätt, framför allt mot FN:s konvention om barnets rättigheter från 1989.

Thank you for your support, T. P.