Rechtstaatlichkeit

Om diskriminering avseende lönen för nya tjänstemän vid domstolarna i Grekland

ΑΝΑΤΡΟΠΗ ΝΕΩΝ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ
  1. Launched 17/04/2020

Framställaren anklagar den grekiska staten för diskriminering på grund av den lön som betalas till nya tjänstemän vid domstolarna, jämfört med den lön och personliga förmåner som betalas ut till äldre domstolstjänstemän men även till nya tjänstemän vid ekonomidepartementet och andra ministerier. Han hävdar vidare att domstolstjänstemän enligt den grekiska konstitutionen inte är statstjänstemän och därför inte borde ha inkluderats i den enhetliga lönesumma som inrättades 2011, eftersom detta strider mot den konstitutionella principen om maktdelning. Han hävdar också att domstolspersonal i alla EU-länder (till exempel franska greffier eller tyska Gerichtsschreiber) har en särskild lön, och anser därför att det strider mot EU:s grundläggande principer att personal inom rättsväsendet ska omfattas av den enhetliga lönesumman.

Thank you for your support, ΑΝΑΤΡΟΠΗ ΝΕΩΝ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ