Koskien väitettyä Euroopan unionista tehdyn sopimuksen periaatteiden rikkomista Puolan oikeuslaitoksen uudistusstrategian yhteydessä

Mateusz Pilich
  1. Launched 25/02/2020

Vetoomuksen esittäjä viittaa SEU-sopimuksen 6 (3) artiklaan osoittaakseen Puolan väitetyt periaatteiden vastaiset teot seuraavan sopimuksen ollessa voimassa EU:n jäsenvaltioissa: oikeusvaltioperiaate, taattu oikeus oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin ja yleinen periaate vallan jakamisesta kolmeen osaan (toimeenpano-, lainsäädäntö- ja tuomiovalta). Puolan viimeaikaisten tapahtumien valossa – meneillään oleva oikeuslaitoksen uudistaminen, joka esimerkiksi alistaa yhteiset tuomioistuimet myös yleisenä syyttäjänä toimivan oikeusministerin alaisuuteen – nämä periaatteet tuntuvat heikentyneen. Vetoomuksen esittäjä viittaa myös Euroopan unionin tuomioistuimen 27. helmikuuta 2018 antamaan tuomioon tapauksessa C-64/16, SEU:n 19 artiklan mukaisesti, kansallisille tuomioistuimille (EU:n tuomioistuimen lisäksi) annetaan vastuu takaamaan unionin oikeusjärjestyksen tuomioistuinvalvonta EU:n perussopimuksien tulkintaa ja sovellusta kunnioittaen. Lisäksi vetoomuksen esittäjä huomauttaa takautuvasti suoritetuista puhdistuksista korkeimmassa oikeudessa, korkeimman oikeuden puheenjohtajan hallinta-ajan lyhentämisestä vastoin Puolan perustuslakia, sekä täysivaltaisuusperiaatteen rikkomisesta ja noudattamatta jättämisestä koskien tuomareita, jotka julistavat tuomioita. Vetoomuksen esittäjä pyytää Euroopan komissiota tekemään tuomioistuimeen kantelun puolalaisia viranomaisia vastaan heidän epäonnistumisestaan noudattaa EU:n oikeuden mukaisia velvoitteita rikkomalla itsenäisten tuomioistuinten ja itsenäisten tuomareiden periaatteita.

Thank you for your support, Mateusz Pilich