Außenpolitik

340 järjestön puolesta, EU:n ja Mercosurin välisestä vapaakauppasopimuksesta ja erityisesti Brasilian tapauksesta

E. P.
  1. Launched 15/01/2020

Vetoomuksessa pyydetään EU:n ja Mercosurin välistä vapaakauppasopimusta koskevien neuvottelujen keskeyttämistä välittömästi. Vetoomuksen esittäjät pyytävät Euroopan unionia käyttämään vaikutusvaltaansa estääkseen Brasilian ihmisoikeus- ja ympäristötilanteen pahenemisen, koska ihmisoikeuksien kunnioittaminen ja edistäminen ovat Euroopan unionin keskeinen tavoite. Vetoomuksen esittäjien mukaan Brasilian hallinto uhkaa edelleen kansalaisyhteiskunnan perustavanlaatuista demokraattista toimintaa, sillä alkuperäiskansojen maa-alueiden rajaaminen siirtyy maatalousministeriön vastuulle, mikä lisää nautakarjan kasvatukseen ja soijan viljelyyn perustuvaa maataloustuotantoa ja siten nopeuttaa metsäkatoa. Vetoomuksessa varoitetaan myös lisääntyneestä alkuperäiskansojen maa-alueiden valtauksesta sekä aktivistien, joita väitetään ”terroristeiksi”, vainoamisesta. Maailmanlaajuisen ilmaston lämpenemisen kieltäminen on johtanut ilmastonmuutoksesta vastaavien ministeriöiden lakkauttamiseen, mikä vaarantaa vakavasti Pariisin sopimuksen täytäntöönpanon. Tässä yhteydessä vetoomuksen esittäjät myös pyytävät Euroopan unionia takaamaan, ettei sen alueella myydä mitään sellaisia brasilialaisia tuotteita, jotka ovat aiheuttaneet metsäkatoa, alkuperäisväestöjen maa-alueiden valtaamista tai ihmisoikeuksien rikkomista. Vetoomuksen esittäjät pyytävät myös tukea Brasilian kansalaisyhteiskunnalle ja ihmisoikeusrikkomusten, erityisesti alkuperäiskansoihin ja ympäristösuojelijoihin kohdistuvien rikkomusten, valvontaan.

Thank you for your support, E. P.