Verwaltung

Over inbreuken op de algemene verordening gegevensbescherming (AVG) ten gevolge van het gebruik van leugendetectoren

E. P.
  1. Launched 05/02/2020

Indiener verzoekt om het gebruik van leugendetectoren illegaal te maken. Indiener stelt dat, volgens de jurisprudentie van het Bundesverfassungsgericht (federaal grondwettelijk hof, Duitsland) over leugendetectoren, het gebruik van dergelijke software voor persoonlijkheidsanalyses niet rechtmatig is. Het gebruik ervan kan evenmin worden gerechtvaardigd door de toestemming van de betrokkene. In de eerste plaats zijn individuen zich niet bewust van de verregaande analyse-onderzoeksmogelijkheden en de gevolgen van dergelijke tests. Ten tweede is er, aangezien het gebruik van leugendetectoren niet absoluut verboden is, sprake van indirecte druk om toestemming te geven, bijvoorbeeld bij het solliciteren voor een baan of bij het afsluiten van een verzekering. Dit betekent in feite dat mensen geen vrije keuze hebben. Omdat er dus geen verbod is, kan de grondwettelijk gegarandeerde bescherming van de informatieve privacy ook niet worden toegepast.

Thank you for your support, E. P.