Verwaltung

Om overtrædelse af den generelle forordning om databeskyttelse i forbindelse med brugen af løgnedetektorer

E. P.
  1. Launched 05/02/2020

Andrageren opfordrer til, at anvendelsen af løgnedetektorer gøres ulovlig. Til støtte herfor har han gjort gældende, at anvendelsen af en sådan personlighedsanalysesoftware ikke er lovlig i henhold til forfatningsdomstolens (Bundesverfassungsgericht) retspraksis om løgnedetektorer. Anvendelsen kan heller ikke begrundes med samtykke fra den registrerede. For det første har borgerne ikke kendskab til det vidtrækkende omfang af analyser og konsekvenserne af sådanne test. For det andet er der, i mangel af et absolut forbud, et indirekte pres for at give samtykke, f.eks. ved ansøgning om et job eller en forsikringsdækning. Dette betyder i praksis, at borgerne ikke har noget frit valg. I mangel af et forbud kan den forfatningsmæssigt garanterede beskyttelse af informationsmæssig selvbestemmelse heller ikke sikres.

Thank you for your support, E. P.