Economy

Over de vermeende schending door Italië van de Europese wetgeving inzake kredietovereenkomsten voor consumenten

Indiener beweert dat Italië de Europese wetgeving inzake kredietovereenkomsten voor consumenten, en in het bijzonder Richtlijn 2008/48/EG, schendt. Hij stelt dat bancaire intermediairs bij Italiaanse wet verplicht zijn om de kredietwaardigheid zorgvuldig te controleren alvorens leningen te verstrekken, en dat er voor degenen die deze verplichting niet nakomen helemaal geen boetes zijn. Dit houdt in dat mensen die een hypotheek of een lening aanvragen niet de noodzakelijke bescherming krijgen en worden blootgesteld aan te hoge schulden. Hij zegt zelf een financiële schade van duizenden euro's te hebben opgelopen. Hij heeft de Bank van Italië en de Europese Centrale Bank over deze kwestie aangeschreven, maar geen antwoord ontvangen. Hij verzoekt het Europees Parlement dan ook om te waarborgen dat Italië de op dit gebied geldende Europese wetgeving eerbiedigt.