Versorgung

Carmelo Potenza
0% from 1.000.000 for quorum
  1. Launched September 2019

Framställaren anger att Italien bryter mot EU:s lagstiftning om konsumentkreditavtal, i synnerhet direktiv 2008/48/EG. Han berättar att förmedlande banker enligt italiensk lag måste göra en noggrann kreditvärdighetsbedömning innan de beviljar lån och att det inte finns några som helst sanktioner för aktörer som inte efterlever detta krav. Denna situation leder till att människor som ansöker om lån inte åtnjuter ett tillräckligt skydd och löper risk att bli överskuldsatta. Han anger att han själv har lidit ekonomisk skada till ett belopp av tusentals euro. Han har skrivit till den italienska riksbanken och till Europeiska centralbanken om detta problem, men har inte fått något svar. Han uppmanar därför Europaparlamentet att se till att den italienska staten följer relevant EU-lagstiftning.

Thank you for your support, Carmelo Potenza