Om polska rättsliga reformer som strider mot EU-rätten

J. S.
  1. Launched 25/02/2020

Framställaren uppmanar kommissionen att stoppa de rättsliga reformer som pågått i Polen de senaste två och ett halvt åren. Han anser att de ändringar av rättssystemet som den nuvarande regeringen infört strider mot EU-rätten: Författningsdomstolen har mer eller mindre lagts ner och de grundläggande rättigheter och friheter som garanteras av artikel 3.3. i EU-fördraget respekteras inte. Maktfördelningen, rättsstatsprincipen och rätten till en rättvis rättegång hotas också på grund av den verkställande maktens starka ställning. Framställaren hänvisar till artikel 47 i EU-stadgan om de grundläggande rättigheterna och till Europeiska unionens domstols rättspraxis (mål C-64/16).

Thank you for your support, J. S.