Ingediend door J. S. (Poolse nationaliteit) over het feit dat de Poolse gerechtelijke hervormingen in strijd zijn met het EU-recht

J. S.
  1. Launched 25/02/2020

Indiener verzoekt de Europese Commissie een einde te maken aan de gerechtelijke hervormingen die de afgelopen tweeënhalf jaar aan de gang zijn in Polen. Volgens hem zijn de wijzigingen die de huidige regering heeft doorgevoerd in het gerechtelijk apparaat strijdig met het EU-recht: het constitutionele hof is praktisch buiten spel gezet, en de in artikel 3, lid 3, VEU gegarandeerde grondrechten en fundamentele vrijheden worden geschonden. Bovendien zijn de scheiding der machten, de rechtsstaat en het recht op een eerlijk proces in het geding vanwege de suprematie van de uitvoerende macht. Indiener verwijst naar artikel 47 van het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie en naar de jurisprudentie van het Hof van Justitie van de Europese Unie (zaak C-64/16).

Thank you for your support, J. S.