Tiere

Om illabehandling av vilda djur, husdjur och herrelösa djur i Rumänien

G. R.
  1. Launched April 2020
  2. Time remaining 8 months

Framställaren vill att man i framför allt tre typer av fall ska uppmärksamma behandlingen av djur och ändra på den, Först hävdar han att vilda djur, och framför allt björnar, till följd av den allt snabbare avskogningen i Rumänien, har en benägenhet att komma ned från bergsområden till bebodda trakter, vilket ofta resulterar i att de trafikdödas eller fälls av tjuvskyttar. Han begär ett protokoll om att en del av björnarna, vilka dött ut i många EU-medlemsstater, ska överföras till särskilt utsedda djurskyddsområden och naturreservat. Framställaren påtalar också att husdjur, framför allt kring allmänna helgdagar, av traditionsskäl lär bruka slaktas under grymma former. Avslutningsvis går han också ut med ett upprop om att herrelösa djur (hundar och katter) ska behandlas ordentligt, och hävdar att omfattande avlivningar av dessa djur bekostas med allmänna medel, utan att det görs någonting för att höja medvetenheten eller bötfälla folk som överger djur och lämnar dem på gatan. Vidare hävdar framställaren att personer som regelstridigt uppföder hundar och katter har lätt att sälja dessa djur på internet, också om djuren har någon sjukdom, utan att det förekommer någon övervakning från myndighetshåll.

Thank you for your support, G. R.