Handelspolitik

Om diskriminering på grundval av nationalitet i samband med skattelättnader för en första bostad i Italien

Luis Omana Garcia
0 Supporters 0 in European Union
  1. Launched 14/01/2020

Framställaren är spansk medborgare och bosatt i Belgien och påtalar att han inte kan dra nytta av den italienska lagens föreskrifter om nedsatt stämpelavgift för italienska utlandsbosatta som vill köpa en första bostad i Italien. Han hävdar att detta är ett klart fall av diskriminering, i och med att han och hans partner som redan delar en familjebostad i Belgien, nu ämnar köpa ett hus i Italien. Hans partner har visserligen rätt till nedsatt stämpelavgift men det har inte han själv, utan han måste betala det fulla beloppet för den.

Thank you for your support, Luis Omana Garcia