Tiere

Om att stoppa avlivningen av herrelösa hundar

E. P.
  1. Launched 23/04/2020

Framställaren anser att den grymma behandlingen av herrelösa djur – särskilt hundar – är ett strukturellt problem i EU. Djuren lever oftast i gräsliga förhållanden. De kan inte hitta mat, de bär på sjukdomar och de utsätts för våld från människor. Avlivningsstationer håller på att upprättas i många medlemsstater för att bekämpa spridningen av herrelösa hundar, och dessa har enligt framställaren utvecklats till en lönsam verksamhet. Framställaren efterlyser ett förbud mot laglig avlivning av hundar i Europa. Istället för avlivningsstationer menar hon att man borde lansera en omfattande informationskampanj och att allmän kastrering bör få finansiellt stöd.

Thank you for your support, E. P.