Hiilelle hinta ilmastonmuutoksen torjumiseksi

Marco CAPPATO
Euroopan komissio
  1. Launched July 2019

Kehotamme Euroopan komissiota ehdottamaan EU:n lainsäädäntöä, jolla vähennetään fossiilisten polttoaineiden kulutusta ja edistetään energiansäästöä ja uusiutuvien energialähteiden käyttöä maapallon lämpenemisen torjumiseksi ja lämpötilan nousun rajoittamiseksi 1,5 celsiusasteeseen. Ehdotamme, että otetaan käyttöön hiilidioksidipäästöjen vähimmäishinta, joka on alkuun 50 euroa hiilidioksiditonnia kohti vuonna 2020 ja nousee 100 euroon vuoteen 2025 mennessä. Ehdotamme myös, että samalla lakkautetaan nykyinen järjestelmä, jossa EU:n saastuttajille jaetaan maksutta päästöoikeuksia, ja otetaan käyttöön EU:n ulkopuoliseen tuontiin sovellettava rajaveromekanismi, jolla kompensoidaan viejämaan hiilidioksidipäästöjen alhaisempaa hinnoittelua. Hiilen hinnankorotuksista johtuvat lisätulot on osoitettava EU:n toimiin, joilla tuetaan energiansäästöä ja uusiutuvien energialähteiden käyttöä, sekä verotuksen keventämiseen alimmissa tuloluokissa.

Thank you for your support, Marco CAPPATO