Health

By P.S. (Italian) on air passengers’ rights to reimbursement or to compensation ex EU Regulation 261/2004 for flight cancellation in COVID-19 times

Petitioner
1 supporter 1 in European Union

Collection finished

1 supporter 1 in European Union

Collection finished

1. Launched 2020
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Den 18 mars 2020 utfärdade Europeiska kommissionen meddelandet C (2020) 1830 final med titeln Tolkningsriktlinjer för EU:s förordningar om resenärers/passagerares rättigheter mot bakgrund av den aktuella situationen och utvecklingen avseende Covid-19”som inbegrep denna förklaring: Kommissionen anser att om myndigheter vidtar åtgärder för att begränsa covid-19-pandemin faller sådana åtgärder till sin art och sitt ursprung utanför lufttrafikföretagens normala verksamhet och ligger utanför deras faktiska kontroll.Enligt framställaren skulle den akuta hälsosituationen på grund av covid-19, som ett fall av force majeure utanför flygbolagens direkta kontroll, kunna betraktas som en exceptionell omständighet endast inom högst fem eller sex veckor efter WHO:s tillkännagivande av pandemin (den 11 mars 2020). Det kan dock inte vara ett försvarbart argument mer än en månad efter detta tillkännagivande. I denna långvariga rättsosäkerhet om flygpassagerares rättigheter gömmer sig många lågprisflygbolag bakom begreppet extraordinära omständigheter, trots att de har ställt in flygningarna (ibland även i sista minuten), för att skjuta upp, och till och med vägra, att ersätta passagerare på de sätt som föreskrivs i förordning (EU) nr 261/2004. Detta gäller trots de tydliga riktlinjerna om flygpassagerarnas rättigheter avseende deras biljetter, som uppdaterades den 14 april av den italienska civila luftfartsmyndigheten (ENAC) och det europeiska konsumentcentrumet i Italien. I detta avseende nämner framställaren missbruket av orättvisa begränsande eller vilseledande klausuler, såsom begäran om betalningsbevis, förslag om antingen ett presentkort eller en ombokad flygning, trots att det för närvarande är osäkert hur länge rörelsefriheten kommer att vara begränsad. Han insisterar också på att det finns en bristande insyn i hur man kan hävda sin rätt till ersättning genom tillgängliga onlineformulär eller kostnadsfria internationella telefonnummer. Sist men inte minst fortsätter det konkursfärdiga lågkostnadsflygbolaget att skicka honom erbjudanden om nya flygningar till fyndpriser, eftersom de fortfarande eftersträvar sina egna marknadsföringsmål, även under isoleringen till följd av covid-19. Av alla dessa skäl ber framställaren kommissionen om ett nytt meddelande om ändring av de tidigare riktlinjerna (18 mars) om passagerares rättigheter i EU för att tvinga flygbolag att effektivt återbetala biljetter och erbjuda alternativ endast om de uppfyller passagerarnas faktiska behov och inte de kommersiella flygbolagens intressen.

Link to the petition

Image with QR code