Health

By P.S. (Italian) on air passengers’ rights to reimbursement or to compensation ex EU Regulation 261/2004 for flight cancellation in COVID-19 times

1 supporter 1 in European Union

Collection finished

1 supporter 1 in European Union

Collection finished

1. Launched 2020
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Op 18 maart 2020 publiceerde de Europese Commissie een mededeling C (2020) 1830 def. uitgebracht, getiteld "Interpretatieve richtsnoeren voor de EU-regelgeving inzake passagiersrechten in de context van de zich ontwikkelende situatie met COVID-19", die onder meer deze verklaring bevatte: De Commissie is van mening dat maatregelen die door overheden worden genomen om de COVID-19-pandemie in te dammen, door hun aard en oorsprong niet inherent deel uitmaken van de normale activiteiten van vervoerders en buiten hun controle vallen.Volgens indiener kon de noodsituatie op gezondheidsgebied als gevolg van COVID-19, als geval van overmacht dat buiten de directe controle van de luchtvaartmaatschappij valt, slechts als een uitzonderlijke omstandigheid worden beschouwd binnen maximaal 5 of 6 weken na het uitroepen van de pandemie door de WHO (op 11 maart 2020), maar meer dan een maand na deze aankondiging is dit geen verdedigbaar argument . In deze situatie van langdurige rechtsonzekerheid over de rechten van luchtvaartpassagiers verschuilen veel lagekostenmaatschappijen zich achter de buitengewone omstandigheden, ook al hebben ze de vluchten (soms zelfs op het laatste moment) geannuleerd, met als doel de terugbetaling aan de passagiers in de vormen en op de manieren die in Verordening EU 261/04 zijn voorzien, uit te stellen of zelfs te weigeren. En dit ondanks de duidelijke richtsnoeren inzake de rechten van luchtvaartreizigers met betrekking tot hun tickets, die op 14 april zijn bijgewerkt door de Italiaanse burgerluchtvaartautoriteit (ENAC) en het Europees Consumentencentrum in Italië. In dit verband wijst indiener op het misbruik van oneerlijke beperkende of bedrieglijke clausules, zoals het verzoek om het betalingsbewijs, het aanbieden van een voucher of een vluchtwijziging, ook al kan op dit moment niet worden voorspeld hoe lang de lockdownperiode nog zal duren. Hij stelt ook dat er een gebrek is aan transparantie over de manier waarop gebruik kan worden gemaakt van het recht op terugbetaling via toegankelijke onlineformulieren of gratis internationale telefoonnummers. En tot slot blijven de in gebreke blijvende lagekostenmaatschappijen hem aanbiedingen sturen voor nieuwe vluchten tegen spotprijzen, aangezien zij nog steeds hun eigen marketingdoelstellingen nastreven, zelfs tijdens de COVID-19-lockdownperiode. Om al deze redenen vraagt indiener de Commissie om een nieuwe mededeling waarin de eerdere richtsnoeren (van 18 maart) inzake de rechten van EU-passagiers worden herzien, om de luchtvaartmaatschappijen te verplichten hun tickets effectief terug te betalen en alleen alternatieven aan te bieden indien deze tegemoetkomen aan de werkelijke behoeften van de passagiers en niet aan de belangen van de commerciële luchtvaartmaatschappijen.

Link to the petition

Image with QR code