Health

By P.S. (Italian) on air passengers’ rights to reimbursement or to compensation ex EU Regulation 261/2004 for flight cancellation in COVID-19 times

Petitioner
1 supporter 1 in European Union

Collection finished

1 supporter 1 in European Union

Collection finished

1. Launched 2020
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

OEuroopan komissio julkaisi 18. maaliskuuta 2020 tiedonannon C(2020) 1830 final aiheesta ”Tulkintaohjeet matkustajien oikeuksia koskevista EU:n asetuksista covid-19-epidemian levitessä”. Siihen sisältyi myös seuraava lausunto: Komissio katsoo, että kun viranomaiset toteuttavat toimenpiteitä covid-19-pandemian hillitsemiseksi, niitä ei niiden luonteen ja alkuperän perusteella voi pitää liikenteenharjoittajan tavanomaiseen toiminnan harjoittamiseen liittyvinä eikä niiden hallittavissa olevina.Vetoomuksen esittäjän mukaan covid-19:n aiheuttama terveyskriisi, joka on ylivoimainen este, johon lentoyhtiöt eivät voi vaikuttaa, voidaan luokitella poikkeustilanteeksi vain enintään 5–6 viikon ajan sen jälkeen, kun WHO julisti sen pandemiaksi (11. maaliskuuta 2020). Sitä ei voida kuitenkaan pitää enää perusteltuna syynä kuukausi tämän ilmoituksen jälkeen. Kun lentomatkustajien oikeuksia koskeva oikeudellinen epävarmuus on pitkittynyt, monet halpalentoyhtiöt käyttävät tekosyynä poikkeuksellisia olosuhteita, vaikka ne ovat peruuttaneet lennot (joskus jopa viime hetkellä), jotta niiden ei tarvitsisi korvata – itse asiassa ne jopa kieltäytyvät korvaamasta – lentoja matkustajille asetuksessa lykkäämällä matkustajien korvaamista asetuksessa (EY) N:o 261/2004 säädetyn mukaisessa muodossa ja mukaisin tavoin. Ne toimivat näin siitä huolimatta, että lentomatkustajien lentolippuja koskevista oikeuksista on olemassa selvät suuntaviivat, jotka Italian siviili-ilmailuviranomainen (ENAC) ja Italian Euroopan kuluttajakeskus saattoivat ajan tasalle 14. huhtikuuta. Vetoomuksen esittäjä mainitsee tältä osin kohtuuttomien, rajoittavien tai harhaanjohtavien lausekkeiden väärinkäytön, kuten maksutositteen vaatimisen tai arvosetelin tai lentojen vaihtamisen ehdottamisen, vaikka jäljellä olevaa eristyksen kestoa on tällä hetkellä hyvin vaikea ennustaa. Vetoomuksen esittäjä korostaa myös, että tiedot ovat puutteellisia sen osalta, miten korvauksensaantioikeuksia voidaan käyttää helppokäyttöisten verkkolomakkeiden avulla tai soittamalla maksuttomiin kansainvälisiin puhelinnumeroihin. Viimeisimpänä vaan ei vähäisimpänä asiana vetoomuksen esittäjä mainitsee, että konkurssiin ajautuvat lentoyhtiöt lähettävät hänelle yhä tarjouksia uusista lennoista tarjoushintaan, koska lentoyhtiöt pyrkivät edelleen saavuttamaan omat markkinointitavoitteensa myös covid-19-eristyksen aikana. Kaikkien näiden syiden vuoksi vetoomuksen esittäjä pyytää komissiota antamaan uuden tiedonannon, jossa tarkistettaisiin EU:n matkustajien oikeuksia koskevat aiemmat suuntaviivat (18. maaliskuuta), jotta lentoyhtiöt velvoitettaisiin korvaamaan liput tehokkaasti ja tarjoamaan vaihtoehtoja vain siinä tapauksessa, että nämä vaihtoehdot ovat kaupallisten lentoyhtiöiden etujen sijaan matkustajien todellisten tarpeiden mukaisia.

Link to the petition

Image with QR code