Traffic & transportation

Over het geplande besluit inzake wegentol in het Vlaamse Gewest

In Nederland is het besluit van de Vlaamse overheid om een tolheffingssysteem in te voeren voor alle Vlaamse wegen niet goed aangekomen. Indiener wijst erop dat het vrije verkeer van personen, goederen en diensten binnen de EU wettelijk vastgelegd is. Als burgers voor dit vrije verkeer moeten betalen, komt het beginsel van vrij verkeer in het gedrang. België - waarvan het Vlaamse Gewest deel uitmaakt - zou zich dus schuldig maken aan een schending van dit beginsel. Aangezien het de bedoeling is dat de verkeersbelasting en de belasting op inverkeerstelling van een voertuig (BIV, ook wel inschrijvingstaks genoemd) worden afgeschaft, zullen inwoners van het Vlaamse Gewest tot op zekere hoogte gecompenseerd worden voor de wegentol. De tol treft met andere woorden uitsluitend mensen die in het buitenland wonen, en in het bijzonder inwoners van Frankrijk en Nederland. In meerdere Nederlandse regio’s wonen mensen die niet anders kunnen dan door België te rijden, soms zelfs dagelijks.Het verschil tussen de wegentol in Frankrijk en de geplande tolheffing in Vlaanderen ligt in het feit dat de tol in Frankrijk alleen op bepaalde snelwegen wordt geheven, en de andere wegen vrij toegankelijk blijven. De geplande tolheffing in Vlaanderen geldt echter voor het volledige wegennetwerk.