Verkehr

Om det nära förestående beslutet om vägtull i regionen Flandern

Bert Van Nispen
  1. Launched October 2019

I Nederländerna har den flamländska regeringens beslut att införa en vägtull för användare av hela det flamländska vägnätet tagits emot med ogillande. Framställaren påminner om att fri rörlighet för personer, varor och tjänster gäller i EU. När medborgarna måste betala för denna rörlighet sätts principen om fri rörlighet på spel, och Belgien – där regionen Flandern ligger – skulle därför kränka principen om fri rörlighet. Invånarna i regionen Flandern får viss ersättning för vägtullen, eftersom den tidigare trafikskatten och fordonsregistreringsskatten ska slopas. På så vis kan man alltså säga att vägtullen uteslutande är inriktad på personer som bor utomlands, särskilt invånare i Frankrike och Nederländerna. Från flera regioner i Nederländerna måste man resa genom Belgien, även till vardags.Skillnaden mellan den franska vägtullen och den vägtull som planeras i Belgien är att den förstnämnda endast avser vissa motorvägar, vilket innebär att övriga vägar är avgiftsfria. Den planerade vägtullen i Belgien avser dock hela vägnätet.

Thank you for your support, Bert Van Nispen