Verkehr

Om den forestående afgørelse om vejafgifter i regionen Flandern

Bert Van Nispen
  1. Launched October 2019

Den flamske regerings beslutning om at indføre et vejafgiftssystem for brugerne af hele det flamske vejnet blev ikke godt modtaget i Nederlandene. Andrageren minder om, at fri bevægelighed for personer, varer og tjenesteydelser er en regel i EU. Når borgerne skal betale for denne bevægelse, sættes princippet om fri bevægelighed på spil, og Belgien – som Flandern er en region i – vil derfor krænke princippet om fri bevægelighed. Indbyggerne i regionen Flandern modtager en vis kompensation for vejafgiften, idet den tidligere trafikskat og registreringsafgiften for køretøjer trækkes tilbage. I denne forstand er vejafgiften udelukkende rette mod personer, der er bosat i udlandet, og navnlig personer med bopæl i Frankrig og Nederlandene. I flere regioner i Nederlandene er det nødvendigt at køre gennem Belgien, selv til hverdag.Forskellen mellem vejafgiften i Frankrig og vejafgiften i Belgien er, at den franske kun vedrører visse motorveje, således at der fortsat er fri adgang til andre veje. Den planlagte vejafgift i Belgien derimod gælder det samlede vejnet.

Thank you for your support, Bert Van Nispen