Verkehr

Flanderin tiemaksuja koskevasta tulevasta päätöksestä

Bert Van Nispen
  1. Launched October 2019

Alankomaissa on oltu tyytymättömiä Flanderin hallituksen päätökseen ottaa käyttöön koko Flanderin tieverkon käyttäjiin sovellettava maksujärjestelmä. Vetoomuksen esittäjä muistuttaa, että henkilöiden, tavaroiden ja palvelujen liikkuvuus on EU:ssa vapaata. Kun kansalaisten on maksettava liikkuvuudesta, vapaan liikkuvuuden periaate vaarantuu, joten Belgia – johon Flanderi kuuluu – rikkoisi vapaan liikkuvuuden periaatetta. Flanderin asukkaat saavat maksusta jonkin verran kompensaatiota, koska aiempi liikennevero ja ajoneuvon rekisteröintimaksu poistetaan. Näin ollen tiemaksu kohdistuu yksinomaan muualla asuviin henkilöihin, erityisesti Ranskan ja Alankomaiden asukkaisiin. Monille Alankomaiden alueille on kuljettava Belgian kautta, jopa päivittäin.Ranskan tiemaksujen ja Belgiassa suunnitellun tiemaksun välinen ero on se, että Ranskassa maksut koskevat vain tiettyjä moottoriteitä, ja muut tiet ovat käytössä maksutta. Belgiassa suunniteltu maksu kattaisi kuitenkin koko tieverkon.

Thank you for your support, Bert Van Nispen