Umwelt

Om miljöbrott i lagunen Mar Menor i Murcia

E. P.
  1. Launched 29/04/2020

Framställaren klagar på att bestämmelserna om miljöskydd, övervakning och inspektion inte genomförs med avseende på lagunen Mar Menor i Murcia, och fördömer den oroväckande ökningen av antalet miljöbrott. Framställaren yrkar på att den regionala regeringen i Murcia inte längre ska få ha hand om miljöfrågor, eftersom den svikit sin plikt vid handläggningen av dem, så att Mar Menor blivit ett dött havsområde. Framställaren uppmanar kommissionen att inrätta en miljöstation på en ö i Mar Menor, för att övervaka hur det är ställt med lagunen och hur den återhämtar sig. Framställaren yrkar på att det inleds ett disciplinärt förfarande för att EU-rätten inte följts, och fördömer såväl överexploateringen för jordbruksändamål som den alltför långt gångna urbaniseringen.

Thank you for your support, E. P.