Environment

Om en påstådd överträdelse av EU-lagstiftningen om luftföroreningar från industrin

Framställaren klagar på att unionslagstiftningen om skydd av människors hälsa mot skadliga kemiska utsläpp och lukter som släpps ut från tillverkningsanläggningar inte efterlevs i Republiken Bulgarien. Hon hänvisar till Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1907/2006 om registrering, utvärdering, godkännande och begränsning av kemikalier (Reach), Europaparlamentets och rådets direktiv 2010/75/EU om industriutsläpp (samordnade åtgärder för att förebygga och begränsa föroreningar) och till Europaparlamentets och rådets direktiv 2008/1/EG om samordnade åtgärder för att förebygga och begränsa föroreningar. Framställaren hävdar att ett företag i staden Rousse driver en produktionsanläggning på ett sätt som släpper ut lukter och som skadar befolkningen dygnet runt. Hon hävdar också att de ansvariga myndigheterna i Bulgarien vägrar ålägga företaget att efterleva EU-lagstiftningen.