Health

Namens het “Collectif des citoyens européens du narbonnais”, over het recht van alle omwonenden van de Orano Malvési-centrale op een gezonde leefomgeving

1 supporter 1 in European Union

1 supporter 1 in European Union

Indienster verwijst naar de regio Occitanië in Languedoc, een authentieke wijnregio in de buurt van Narbonne die bij steeds meer Europeanen geliefd is. Op minder dan twee kilometer afstand van de woonwijken van Narbonne wordt door het bedrijf Orano Malvési Narbonne van de Franse staat en internationale investeerders 25 % van de wereldwijde uraniumvoorraad gezuiverd (100 % van de voorraad in Frankrijk). Het gebied waar de centrale staat, is aangemerkt als een zogenaamd “Seveso-gebied” met een hoge drempel. Sinds 1959 is in de centrale 500 000 ton uranium verwerkt voor 58 kernreactoren in Frankrijk, alsook voor andere partners in Europa en voor klanten uit derde landen. Een storthoop verontreinigd afval (400 000 kubieke meter) wordt beschouwd als een nucleaire basisinstallatie. De centrale loost chemische en klimaatverontreinigende stoffen in het milieu, onder meer in het Canal de la Robine (Unesco-werelderfgoed), dat uitmondt in de lagune Étang de Bages-Sigean, een beschermd Natura 2000-gebied. Bij een dijkdoorbraak in 2004 kwam 30 000 kubieke meter aan radioactief slib vrij. De doorbraak leidde tot publieksprotesten in verband met de gevolgen ervan voor het milieu (lucht, water, grond, oevers) en andere gevaren. Er werden uranium en uranium-dochterproducten aangetroffen in planten en gewassen (fruit, granen) die in de buurt van de centrale werden verbouwd. Indienster wijst bovendien op de aanzienlijk hogere sterfte door longkanker in het gebied en vertelt dat er geen epidemiologisch onderzoek is uitgevoerd in dit verband. Voorts laat zij weten dat er een vergunning is verleend voor de toevoeging van nieuwe voorzieningen, die per uur meer dan 40 000 kubieke meter aan giftige gassen zullen uitstoten en de huidige uitstoot daarmee zullen verhogen. Indienster betwijfelt de wettigheid van het openbare onderzoek dat voor de verlening van deze vergunning is uitgevoerd. Zij geeft verder aan dat er in 2018 een vergunning is verleend voor een nieuwe fabriek waar uraniumdioxide wordt geproduceerd, zonder dat daaraan een openbaar onderzoek of een milieueffectbeoordeling is voorafgegaan of de plaatselijke bevolking op de hoogte is gesteld van de gevolgen daarvan voor de gezondheid, het milieu en de economie. Het “Collectif des citoyens européens du narbonnais” heeft besloten op te komen voor het recht van de bewoners van dit gebied op een gezonde leefomgeving om toekomstige milieurampen en bedreigingen voor de volksgezondheid te voorkomen.