Finanzen

Ja 10 000 allekirjoittanutta, valuuttalainojen kohtuuttomiksi väitetyistä sopimusehdoista Unkarissa

E. P.
6 Supporters 6 in European Union
0% from 1.000.000 for quorum
  1. Launched September 2019

Vetoomuksen esittäjän mukaan kuluttajasopimusten kohtuuttomista ehdoista annettua neuvoston direktiiviä 93/13/ETY ei ole saatettu asianmukaisesti osaksi Unkarin kansallista lainsäädäntöä. Vetoomuksen esittäjän mukaan suuri määrä unkarilaisia otti valuuttalainoja muttei pystynyt maksamaan takaisin kuukausittaisia lyhennyseriään, koska pankit sovelsivat lainan takaisinmaksuun eri vaihtokurssia kuin sitä, jota oli käytetty lainaa annettaessa. Vetoomuksen esittäjän mukaan tämä mahdollisti sen, että pankit irtisanoivat sopimuksia omavaltaisesti ja saattoivat satojatuhansia unkarilaisia kodittomiksi, mikä johti asianomaisten henkilöiden vakavaan psyykkiseen rasitukseen. Kyseiset sopimusehdot julistettiin kohtuuttomiksi sekä Euroopan unionin tuomioistuimen että Unkarin korkeimman oikeuden päätöksellä, minkä jälkeen Unkarin lainsäädäntöä vuonna 2014 muutettiin. Vetoomuksen esittäjä kuitenkin väittää, että päätös ei tuonut mitään korvausta velallisille, joiden sopimukset oli aiemmin laittomasti irtisanottu ja joita nyt uhkasi joukkohäätö.

Thank you for your support, E. P.