Umwelt

För Uniunea Salvați România, om den gränsöverskridande föroreningen av floden Timiș i Rumänien

Uniunea Salvati Romania
0% from 1.000.000 for quorum
  1. Launched September 2019

Framställaren uppger att staden Lugojs avfallsanläggning under de senaste tio åren har förorenat floden Timiș på ett allvarligt sätt, med konsekvenser för vattenförsörjningen för många hushåll i både Rumänien och Serbien. Hon klagar över att det företag som driver avfallsanläggningen, trots att det blivit bötfällt flera gånger under årens lopp, får fortsätta sin verksamhet och förorena obehindrat. Enligt framställaren inleddes en renovering av avfallsanläggningen 2009, men en granskning 2016 av Rumäniens revisionsmyndighet avslöjade betydande brister i projektets genomförande, i det att flertalet anläggningsarbeten antingen inte slutförts eller genomförts felaktigt.

Thank you for your support, Uniunea Salvati Romania