För S.K.L. Trans, om vilokontroller som de franska myndigheterna utfört på en bulgarisk åkare

Framställaren, som representerar ett bulgariskt transportföretag, klagar på de kontroller som franska myndigheter utfört av lastbilschaufförers hotellräkningar och på de höga böter som utfärdats när räkningar inte kunnat tillhandahållas. Framställaren påpekar att kontroller utfördes i massiv omfattning på öst- och centraleuropeiska lastbilschaufförer och att chaufförerna inte kan ställas till svars för att inte ha sparat alla tidigare räkningar. I många fall använder sig chaufförerna av olika typer av viloplatser (Airbnb eller hemma hos en vän) och kan därför inte tillhandahålla fakturor. Enligt framställaren utgör kontroller och bestraffning av detta bruk diskriminering, det bryter mot artikel 21 i EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna om icke-diskriminering och kränker EU-medborgarnas frihet att arbeta och tillhandahålla tjänster i hela EU.