Außenpolitik

SDK Dzimtene
  1. Launched 20/05/2020
  2. Time remaining 9 months

Toisen maailmansodan jälkeen Itämereen laskettiin noin 13 000 tonnia kemiallisen sodankäynnin taisteluaineita. Vetoomuksen esittäjän mukaan meressä on sen jälkeen ollut erittäin myrkyllisiä aineita, jotka muodostavat uhan Baltian maille ja kaikille meriympäristön lajeille. Vetoomuksen esittäjä viittaa asiantuntijoihin, jotka huomauttavat, että Itämeri voi milloin tahansa muuttua uudeksi Tšernobyliksi. Hän selittää lisäksi, että metalli syöpyy merivedessä ja että näin ollen myrkylliset kemikaalit vaarantavat ihmisten elämän. Ihmiskehossa olevat stabiilit myrkyllisten aineiden yhdisteet voivat aiheuttaa vaarallisempia vaikutuksia kuin säteily. Monet Itämeren alueet ovat perinteisiä kalastusalueita, ja on mahdollista, että myrkyllisiä kemikaaleja voi päätyä miljooniin tonneihin kalaa. Vetoomuksen esittäjä pitää näiden aseiden kapselointia mahdollisena vaihtoehtona, mutta uskoo samaan aikaan, että se ei ole yksittäisten maiden tehtävä, sillä vedenalaiset kemialliset asearsenaalit uhkaavat kaikkia Itämeren alueen maita. Vetoomuksen esittäjä katsoo, että Euroopan vesien puhdistaminen edellyttää koko EU:n tukea. Hän kehottaa EU:ta myöntämään pikaisesti rahoitusta Itämeren puhdistamiseen Pariisin sopimuksen ja Euroopan komission painopisteiden hengessä.

Thank you for your support, SDK Dzimtene