Over de erkenning van zijn Duitse lerarendiploma met het oog op een vervolgopleiding in Frankrijk

Petitioner
0 supporters 0 in European Union

Collection finished

0 supporters 0 in European Union

Collection finished

1. Launched 2020
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Indiener stelt dat hij op dit ogenblik in Frankrijk woont, waar hij een opleiding tot leraar middelbaar onderwijs zou willen volgen. Om een aanvraag voor deze opleiding (CAPES: certificat d'aptitude au professorat de l’enseignement du second degré) te kunnen indienen, moet hij eerst slagen voor het examen van de Franse master voor lager onderwijs (MEEF 1: métiers de l'enseignement de l'éducation et de la formation, eerste graad). Hij beweert dat het Franse ministerie van Onderwijs zijn diploma’s al verscheidene keren heeft goedgekeurd, dat hij is geslaagd voor het toelatingsexamen voor het CAPES en dat hem voor het praktische deel van de opleiding al een stageplaats in een school is toegewezen. De universiteit / het ministerie van Onderwijs zou hem echter van de opleiding hebben uitgesloten op grond van het feit dat zijn opleiding in Duitsland (inclusief het tweede staatsexamen en een proeftijd van twee jaar), niet overeenkomt met een BAC+5 (master 2-diploma) maar slechts met een BAC+4 (master 1-diploma). Als gevolg hiervan kan hij niet worden toegelaten tot het lessenprogramma van de opleiding die hij wenst te volgen, dat namelijk van het niveau master 2 is. Dit lessenprogramma is evenwel verplicht voor deelnemers aan de opleiding leraar middelbaar onderwijs. Indiener is van mening dat het voor kandidaat-leerkrachten uit andere lidstaten onmogelijk is om in Frankrijk een baan als leraar te krijgen, aangezien zij hiertoe de volledige masteropleiding zouden moeten overdoen.

Link to the petition

Image with QR code