Om anerkendelse af hans tyske lærereksamen med henblik på yderligere læreruddannelse i Frankrig

Petitioner
0 supporters 0 in European Union

Collection finished

0 supporters 0 in European Union

Collection finished

1. Launched 2020
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Andrageren anfører, at han nu bor i Frankrig, hvor han gerne vil videreuddanne sig for at undervise i gymnasiet. For at ansøge om kurset skal han bestå en eksamen (CAPES) svarende til den franske MEEF1/første kandidateksamen i uddannelse. Han hævder, at hans certifikater allerede er blevet godkendt flere gange af det franske undervisningsministerium, at han har bestået adgangseksamen for CAPES, og at han er blevet tildelt en skole for den praktiske del af kurset. Han blev imidlertid angiveligt afvist af universitetet/undervisningsministeriet med den begrundelse, at hans uddannelse i Tyskland med anden statseksamen og en toårig praktisk uddannelsesperiode på prøve kun svarer til BAC + 4 og ikke til BAC + 5 og dermed til den første kandidateksamen, og at han derfor ikke kan optages på andet kandidatprogram. Dette parallelle forløb for andet kandidatprogram er imidlertid obligatorisk for deltagerne på uddannelsen. Andrageren mener, at det er umuligt for potentielle lærere fra andre medlemsstater at blive ansat i lærerstillinger i Frankrig, da de vil skulle gennemføre hele kandidatuddannelsen igen.

Link to the petition

Image with QR code