Om erkännande av hans tyska lärarexamen för vidarebildning som lärare i Frankrike

Η αναφορά απευθύνεται σε
0 Υποστηρικτικό 0 σε Ευρωπαϊκή Ένωση

Η συλλογή ολοκληρώθηκε

0 Υποστηρικτικό 0 σε Ευρωπαϊκή Ένωση

Η συλλογή ολοκληρώθηκε

1. Ξεκίνησε 2020
  2. Η συλλογή ολοκληρώθηκε
  3. Προετοιμασία υποβολής
  4. Διαλόγο με τον παραλήπτη
  5. Απόφαση

Πρόκειται για μια ηλεκτρονική αναφορά του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου .

Προώθηση

Framställaren uppger att han för närvarande bor i Frankrike och skulle vilja vidareutbilda sig till gymnasielärare där. För att kunna söka till utbildningen i fråga (”Capes”) måste han klara ett prov som motsvarar det franska systemets MEEF1 eller magisterkurs (Master 1) i pedagogik. Han hävdar att hans intyg redan har godkänts flera gånger av det franska utbildningsministeriet, att han har klarat inträdesprovet till Capes och tilldelats en skola för praktik. Han ska dock ha fått avslag på sin ansökan till utbildningen från universitetet/utbildningsministeriet på grund av att hans utbildning i Tyskland – en andra ämbetsexamen och en tvåårig provtjänstgöring – bara motsvarar BAC+4 och inte BAC+5 (fyraårig respektive femårig eftergymnasial utbildning), dvs. bara motsvarar Master 1-kursen, och att han därför inte kan bli antagen till Master 2-programmet. Denna parallella kurs på Master 2-nivå är dock obligatorisk för alla som går utbildningen. Framställaren menar att det är omöjligt för aspirerande lärare från andra medlemsstater att få lärartjänster i Frankrike, eftersom de skulle behöva slutföra hela masterutbildningen på nytt.

Σύνδεσμος προς την αναφορά

Εικόνα με κωδικό QR

Δελτίο αποκοπής με κωδικό QR

κατεβάσετε (PDF)

Συζήτηση

Ακόμα κανένα επιχείρημα υπέρ.

Ακόμα κανένα επιχείρημα κατά.

Βοήθεια για την ενίσχυση της συμμετοχής των πολιτών. Θέλουμε, να ακούσουμε τα αιτήματα σας παραμένοντας ανεξάρτητοι.

Προωθήστε τώρα