Environment

Om støjforurening i nærheden af lufthavne

Andrageren klager over omfanget af støjforurening i nærheden af ungarske lufthavne og hævder, at den ungarske regering ikke opfylder sine forpligtelser i henhold til direktiv 2002/49/EF om vurdering og styring af ekstern støj (direktivet om ekstern støj), idet den ikke har fastsat grænseværdier for støj i nærheden af lufthavne. Han hævder også, at myndighederne ikke har foretaget en strategisk støjkortlægning eller udarbejdet handlingsplaner, at de ikke har afholdt offentlige høringer i forbindelse med sidstnævnte, som foreskrevet i direktivet om ekstern støj, og at de har undladt at beskytte sundheden hos de personer, der bor i nærheden af lufthavne. Desuden påpeger han, at flyvebanerne blev ændret i august 2018, hvilket har øget støjforureningen omkring Budapests lufthavn.