Handelspolitik

Om orimligt höga administrativa Bpost-kostnader i samband med tullklareringsförfarandet

E. K.
  1. Launched August 2020
  2. Time remaining > 3 Wochen

Framställaren hävdar att den lokala distributören av paket i Belgien (Bpost) missbrukar sitt monopol i förbindelse med tullklareringsförfarandet för paket som kommer från länder utanför Europeiska unionen. Han tillägger att vid paketens ankomst till Belgien kan tull krävas på sändningen och att Bpost tar ut för höga administrativa avgifter för tullklareringen. Han hävdar att detta strider mot EU:s regler, enligt vilka medlemsstaterna inte får införa avgifter för tullklarering som är högre än de faktiska kostnaderna. Framställaren uppmanar Europaparlamentet att vidta åtgärder och hindra paketdistributörer såsom Bpost från att ta ut orimliga administrativa kostnader.

Thank you for your support, E. K.

openPetition international