Handelspolitik

Om bevis på rabiesvaccination för hundar som reser till europeiska länder

Georg Griesbeck
  1. Launched January 2020

Framställaren uppger att hans hund, som har ett autoimmunt tillstånd, har grundläggande immunisering mot rabies och att detta kan påvisas med hjälp av ett titertest. Han hävdar att veterinärer därför avråder från vaccination mot rabies. Enligt framställaren är det enligt EUlagstiftningen obligatoriskt med regelbunden vaccination mot rabies för att resa med hund till en annan medlemsstat. Framställaren undrar hur han ska kunna resa till en annan medlemsstat med sin hund. Han begär ett undantag enligt vilket ett bevis på vaccination mot rabies inte skulle behövas om det är motiverat av medicinska skäl, utan att ett titertestintyg skulle vara tillräckligt.

Thank you for your support, Georg Griesbeck