Economy

For forbrugerrettighedsafdelingen i advokatforeningen i Barcelona, om Spaniens manglende overholdelse af direktiv 2013/11/EU om alternativ tvistbilæggelse i forbindelse med tvister på forbrugerområdet

Andrageren klager over, at lov nr. 7/2017, som gennemfører direktiv 2013/11/EU i spansk ret, ikke indeholder bestemmelser om en udenretlig tvistbilæggelsesordning for handler med banker og/eller finansielle tjenesteydelser. Den nylige lov nr. 5/2019 om realkreditkontrakter indeholder heller ikke bestemmelser om en sådan ordning. Andrageren anfører, at klager på dette område henvises til den spanske nationalbank, som efter hendes mening ikke er et uafhængigt organ eller i stand til at sikre overholdelse af direktivet. Andrageren anfører også, at fristen for korrekt gennemførelse var i juli 2015, og at tvistbilæggelsen i øjeblikket håndteres af domstolene, der er fuldstændig overbebyrdet.