Economy

För avdelningen för konsumenträttigheter vid advokatsamfundet i Barcelona om Spaniens underlåtenhet att iaktta direktiv 2013/11/EU om alternativ tvistlösning vid konsumenttvister

Framställaren klagar över att lag 7/2017, som införlivar direktiv 2013/11/EU i spansk lagstiftning, inte sörjer för något system för tvistlösning utanför domstol för hantering av banker och/eller finansiella tjänster. Den aktuella lag 5/2019 om hypotekslåneavtal sörjer inte heller för något sådant. Framställaren uppger att klagomål på detta område hänvisas till spanska centralbanken, som enligt hennes mening inte är ett oberoende organ och inte kan säkerställa iakttagande av direktivet. Framställaren anger även att tidsfristen för det korrekta införlivandet löpte ut i juli 2015 och att konfliktlösning i nuläget sker i domstolar som är fullständigt överbelastade.