Tiere

För Federatia Romana pentru protectia si controlul animalelor (Rumäniens förbund för djurskydd och övervakning av djur), om hur herrelösa hundar behandlas i Rumänien

E. P.
  1. Launched 29/04/2020

Framställaren hävdar att statsmakterna i Rumänien tillgripit extrema åtgärder mot herrelösa hundar. Han hävdar att landet har ett system för systematisk utrotning av herrelösa hundar, varvid man tagit en allvarlig incident med en herrelös hund som förevändning för att lagligförklara systematiskt avlivande av herrelösa hundar, utan att hundarnas djurmärken kontrolleras och utan att hundägare får mer än en kort tid på sig för att hinna ta rätt på en bortsprungen hund. Det sägs att hundar fångas med omänskliga metoder, såsom ”strypkoppel”. Framställaren hävdar att Rumäniens lagstiftning på detta område är så sträng att den saknar motstycke i EU. Framställaren uppmanar Europaparlamentet att vidta sanktioner mot Rumänien eftersom landet bryter mot de europeiska principer som fastställs i EU:s grundläggande rättsakter, framför allt respekten för djurens liv och fysiska integritet.

Thank you for your support, E. P.