Zusammenleben

By Wojciech Pruński (Polish) on violation of the Charter on Fundamental Rights by Poland regarding restrictions due to COVID-19

Wojciech Pruński
  1. Launched June 2020
  2. Time remaining 6 days

Framställaren hävdar att mötesfriheten, som garanteras genom stadgan om de grundläggande rättigheterna och den polska författningen, kränktes genom dekretet från den polska regeringen om fastställande av vissa restriktioner, påbud och förbud i samband med covid-19-epidemin. I framställningen hänvisar han till en dom enligt vilken förbudet mot sammankomster väcker betydande konstitutionella tvivel, särskilt med tanke på tillåtligheten av restriktioner av subjektiv rätt och proportionalitetsprincipen. Framställaren hävdar dessutom att fredliga demonstranter frihetsberövats olagligt av polisen, däribland en presidentvalskandidat och en ledamot i senaten, den övre kammaren i det polska parlamentet.

Thank you for your support, Wojciech Pruński

openPetition international