Außenpolitik

Rauhanomaisten aktivistien kärsimistä ihmisoikeusloukkauksista Kuubassa

C. R.
  1. Launched 17/04/2020

Vetoomuksen esittäjä väittää, että Kuubassa rikotaan toistuvasti rauhanomaisten ihmisoikeusaktivistien oikeuksia. Vetoomuksen esittäjä kertoo, että opposition jäsen José Daniel Ferrer García (Patriotic Union of Cuba -liiton (UNPACU) pääkoordinaattori) vietiin väkisin kodistaan 1. lokakuuta 2019. Hän huomauttaa myös, että Kuuban ihmisoikeuksien seurantakeskuksen raportin mukaan Kuubassa on tällä hetkellä 119 poliittista vankia ja että syyskuussa 2019 hallituksen vastustajien rauhanomaisessa mielenosoituksessa tehtiin noin 481 mielivaltaista pidätystä. Vetoomuksen esittäjä pyytää soveltamaan EU:n ja Kuuban välisen poliittista vuoropuhelua ja yhteistyötä koskevan sopimuksen 85 artiklan 2 kohtaa ja toteuttamaan varotoimenpiteitä vaarassa olevien henkilöiden koskemattomuuden ja ihmisarvon turvaamiseksi.

Thank you for your support, C. R.