Außenpolitik

Om människorättskränkningar mot fredliga aktivister i Kuba

C. R.
  1. Launched 17/04/2020

Framställaren hävdar att fredliga människorättsaktivisters rättigheter upprepade gånger kränks i Kuba. Framställaren uppger att José Daniel Ferrer García (allmän samordnare för Kubas patriotiska union, UNPACU), som är medlem av oppositionen, med våld fördes bort från sitt hem den 1 oktober 2019. Han påpekar också att enligt en rapport från det kubanska övervakningsorganet för mänskliga rättigheter finns det för närvarande 119 politiska fångar, och att det i september 2019 gjordes omkring 481 godtyckliga gripanden av regeringsmotståndare som protesterade fredligt. Framställaren begär att artikel 85.2 i avtalet om en dialog mellan EU och Kuba ska tillämpas, och att försiktighetsåtgärder ska vidtas för att skydda integriteten och värdigheten för dem som riskerar att drabbas.

Thank you for your support, C. R.