Handelspolitik

Over de toepassing van de dienstenrichtlijn op concessies voor aan de overheid toebehorende aan zee gelegen goederen in Italië

L. A.
0% from 1.000.000 for quorum
  1. Launched September 2019

Indienster is bezorgd dat Richtlijn 2006/123/EG in Italië wordt omzeild. Volgens indienster zouden concessies voor particuliere ondernemingen (strandtenten) op stranden in staatseigendom die worden gebruikt voor toerisme en vrijetijdsbesteding er niet toe mogen leiden dat de vrije toegang tot de stranden wordt versperd. Ze verwijst in dit verband naar het arrest van het Europees Hof van Justitie van juli 2016 met betrekking tot concessies voor aan de overheid toebehorende aan zee gelegen goederen in Italië. Indienster benadrukt het belang van openbare aanbestedingsprocedures voor de toewijzing van strandconcessies, en dat deze concessies niet automatisch verlengd zouden mogen worden. Voorts mogen volgens indienster de individuele belangen van concessiehouders niet prevaleren boven de bescherming van het milieu en het landschap en het onbeperkte recht op vrije toegang tot de stranden.

Thank you for your support, L. A.