Over de milieu-impact van de batterijen die in elektrische auto’s worden gebruikt

Indiener is van oordeel dat, op basis van het meest recente onderzoek, verbrandingsmotoren veel milieuvriendelijker zijn dan auto’s die elektrische batterijen gebruiken. Hij beweert dat de fabricage van elektrische auto’s niet milieuvriendelijker is dan de fabricage van verbrandingsmotoren. Hij beweert verder dat het bevorderen van alleen elektrische auto’s neerkomt op het opzettelijke kapotmaken van de Europese auto-industrie. Indiener geeft een opsomming van meerdere aspecten van het gebruik van batterijen in auto’s die tot een milieubelasting leiden: de winning van lithium, waarbij natuur wordt vernietigd als gevolg van de invasieve methoden voor het winnen van lithium uit rots met gebruikmaking van niet-afbreekbare chemische stoffen, en de vervoerskosten en verontreiniging als gevolg van het vervoer van lithium naar de fabrikanten van batterijen en vervolgens naar de autofabrikanten in de hele wereld. Verder wijst hij op verschillende nadelen van elektrische auto’s, zoals de hoge kosten van de batterijen (zelfs met de EU-subsidies), het ontbreken van garanties betreffende de actieradius in kilometers (die varieert afhankelijk van meerdere factoren, waaronder belasting, snelheid, het gebruik van de airconditioning), de batterijcapaciteit na twee tot vier jaar, de zeer hoge oplaadkosten bij snellaadstations, en het ontbreken van infrastructuur op meer dan 80% van het grondgebied van de EU. Hij plaatst ook vraagtekens bij de doorverkoopwaarde en de reparatie- en sloopkosten van elektrische auto’s.