Om miljöpåverkan från batterier i elbilar

Framställaren anser att den senaste forskningen visat att förbränningsmotorer är mycket miljövänligare än bilar med elbatterier. Han påstår att produktionen av elbilar inte är ett dugg miljövänligare än produktionen av förbränningsmotorer. Han påstår också att det ensidiga främjandet av elbilar innebär att man med flit förstör den europeiska bilindustrin. Framställaren räknar upp ett flertal miljöbelastningar till följd av elbilarna: Utvinningen av litium förstör miljön till följd av de invasiva metoder som används för att avskilja litium från gråberg och innefattar icke-nedbrytbara kemikalier, samt de fraktkostnader och den förorening som följer av att litium transporteras till batteritillverkare och därefter till biltillverkare över hela världen. Dessutom beklagar han djupt ett flertal nackdelar med elbilarna, såsom att batterierna är dyra (till och med när de subventioneras av EU), och att det inte finns några garantier för aktionsradien uttryckt i kilometer (som varierar utgående från ett flertal faktorer, såsom last, fart och luftkonditionering), vartill kommer batterikapaciteten efter två till fyra år, de mycket höga laddningskostnaderna vid en snabbladdstation och bristen på infrastruktur på över 80 % av EU:s territorium. Han ifrågasätter också elbilarnas andrahandsvärde och kostnaderna för reparation och nedskrotning av dem.